אנתרופולוגיה

לבחירת ההרצאה שלך:

התתכן 'מדינה יהודית-דמוקרטית'? – בהחלט כן (ולא כפיצוי על השואה)

התתכן 'מדינה יהודית-דמוקרטית'? – בהחלט כן (ולא כפיצוי על השואה)

טעות רווחת בציבור היהודי והכללי, בקרב אוהדי ואויבי ישראל גם יחד, היא שהצרוף 'יהודית-דמוקרטית' מכיל בתוכו סתירה. אוהדי ישראל אומרים שזו סתירה מוצדקת לאור הנסיבות הטראגיות שחוו היהודים לאורך הדורות ובעיקר בשואה. אויבי ישראל מציגים את המדינה היהודית כ 'דרום-אפריקה' האחרונה, המעוז האחרון של הקולוניאליזם, שיש לעשות הכל על מנת לבטל את מהותה ככזו. אלו ואלו טועים ומטעים. החלטת האו"ם על הקמת מדינה יהודית-דמוקרטית נבעה מתפיסת עולם שהתפתחה מאז שלהי המאה ה-18 והביאה להקמתן של עשרות מדינות לאום דמוקרטיות. לשואה לא היה תפקיד כלשהוא בתהליך שהביא להחלטת 'החלוקה' בכ"ט בנובמבר 47'.   אך לא מדובר 'רק' בפולמוס דיפלומטי-מדיני, אלא בעניין פנים-ישראלי מובהק. לא מעט אזרחים ישראליים מבינים את המושג 'יהודי' כאילו הוא מייצג את ההלכה, ולא היא. בבסיס המחשבה הציונית על כל גווניה המושג 'יהודי' בא לציין את זהותו הלאומית של קיבוץ האנשים בעלי זיקה וזהות יהודית (חלקם אמנם 'דתיים', זכות המובטחת להם כחלק ממהותה של הדמוקרטיה). מטרת ההרצאה היא לעמוד על השורש הלאומי של מדינת ישראל, שהיא 'יהודית-דמוקרטית' כשם שיוון היא 'יוונית-דמוקרטית' ואירלנד 'אירית-דמוקרטית'. הבנת מהותה של ישראל כמדינת לאום אחת מני רבות, חיונית לתיקון הדמוקרטיה שלה ולחיזוק הקשרים בין יהודי ישראל ליהודים בתפוצות, שכן רק העיקרון הלאומי הוא מכנה משותף ליהודים בעולם כולו. 

אודי מנור
אודי מנור